Goda vanor och ändå njuta av livet

Den här texten är till för dig som vill njuta av det goda i livet utan att det handlar om dåliga vanor. Det är fullt möjligt att få ut det mesta av din mat och med några få ändringar i dina vanor kan du ha kakan och äta den också!

Sluta röka

Rökning ser nog alla som en last, men de som är rökare har svårt att sluta. Rökning kopplas ihop med njutning, belöning och en stark vana. Du har för vana att ta en cigarett på morgonen, att belöna en hård dags arbete med en cigg eller tänder en cigg när du är stressad eller upprörd. Av den anledningen är det svårt att sluta röka och framförallt kanske motivationen att sluta inte finns där. Att byta ut det mot en E-cigg kan rädda ditt liv och samtidigt låta dig få en cigg när du behöver det. En elektronisk cigarett innehåller inga cancerframkallande ämnen och du kan välja om du vill ha dem med smak och med eller utan nikotin. I början är det bra att ha med nikotin för att sakta avvänja hjärnan. Du kan sedan dra ned på mängden nikotin till dess att du röker en nikotinfri, smaksatt e-cigarett.

Äta gott

Att få äta gott och lite onyttigt är något alla gör. Men vi vill inte äventyra vår hälsa, kroppen ska hålla till hög ålder och vi vill heller inte gå upp i vikt. Alla säger att man ska undvika de onyttiga, utsökta sakerna men samtidigt vill alla äta dem. Nyckelordet är att äta med måtta. Du behöver inte äta pizza flera dagar i veckan och glass varje kväll. Det gör inget gott för hälsan, midjemåttet eller plånboken. Väljer du att äta pizza ibland och hålla dig till onyttiga saker endast en gång i veckan behöver du inte oroa dig. Om du samtidigt tränar och håller dig i rörelse under veckan är risken för övervikt minimal och motionen ser till att du inte drabbas av några negativa effekter från din fuskardag! Sedan är det så klart bättre att äta 2000 kalorier av vitaminrik och hälsosam mat än 2000 tomma kalorier men ett gäng tomma kalorier under en hel vecka av goda är en bra kompromiss.